jump to navigation

Impresiile unui PC freak care si-a luat un Mac Iunie 26, 2011

Posted by cferseta in diverse.
Tags: , , , , ,
trackback

Am zis sa cumpar si eu un macbook, sa vad ce e asa de interesant de toata lumea e innebunita dupa el. Zis si facut. Am luat din state un macbook air de 13 inchi. Si acestea au fost impresiile mele:

  1. design foarte frumos (dar acum si alte laptopuri au designuri faine)
  2. am dat de aproape 4x mai multi bani pe un device care este de 2 ori mai slab decat ce puteam gasi pe piata de laptopuri windows enabled. Mai ales ca vazusem un laptop i5 de la dell care se potrivea comparatiei de mai sus.
  3. am murit de nervi pana m-am prins ce inseamna hot corners. Intr-un final le-am dezactivat pe toate. Daca ma duceam cu cursorul intr-unul din colturi, sa lucrez, ba imi disparea ecranul, ba imi apareau altele, ba nu stiu ce. Foarte enervant. Dupa o saptamana le-am dezactivat, timp in care am tot incercat sa ma obisnuit
  4. nu exista buton de delete (adica sa stearga la dreapta). Exista un buton pe care scrie delete si care sterge la stanga, cum este backspace-ul. Utilizatorii fanatici de mac ma intrebau de ce am nevoie de backspace si delete. Uite d’aia, ca sa ma misc mai repede. Oricum, am descoperit ca daca apesti FN + DEL se sterge la dreapta. Dar trebuie sa apas pe 2 butoane, nu pe unul. Asta e, dar lasa, ca am mac🙂
  5. nu exista buton de printscreen la mac. Nici o problema, imi zic mac gurus, exista o combinatie de taste care emuleaza asta. E combinatia: mar + shift + 3. Adica trebuie sa apas 3 taste in loc de una. Ok. Dar daca vreau sa ii dau paste nu merge, pentru ca aceas combinatie de taste imi salveaza un png pe desktop, care oricum e aglomerat. Du-te si cauta png-ul pe desktop si ataseaza-l (am incercat sa fac drag and drop pe mail, dar nu merge. Asta e, am mac….
  6. nu exista buton de „show desktop”. Aceasta remarca a starnit alte hohote de ras de la utilizatorii de mac. Pai le ce ai nevoie??? Uite, daca apesi f11 pe tastatura, ti se emuleaza show desktop. Foarte frumos zic eu, dar pe tastatura mea de macbook air, f11 inseamna sa dau volumul mai tare. Deci nu merge. Plus, daca am ochii atintiti pe ecran, de ce sa ma uit dupa o tasta sa o apas? Anyway, mai exista hotcorners. Da, foarte frumos, dar daca vrei de exemplu sa te duci cu mousul in corner sa faci ceva pe acolo, si ti se intampla altceva, te enervezi din nou. Nici o problema, daca tragi cu 4 degete pe trackpad, iti dispare ce ai pe desktop. Dar daca fac dansul macarena, nu dispare? Intr-un final glorios, am gasit o aplicatie care iti pune show desktop pe el
  7. majoritatea utilizatorilor de mac erau mandri ca pe mac nu exista virusi. Fratilor, mai verificati odata. Corectie. Nu existau virusi, acum sunt. Si se raspandesc mult mai repede, pentru ca freaksii mac cred ca sunt deasupra oricarei amenintari si nu isi seteaza nici un antivirus sau nici un firewall (care bytheway, la mac vine dezactivat default)
  8. ecranul e mai fain, dpdv al culorilor. Dar si la PC sunt convis ca poti obtine aceleasi efecte, doar ca eu, foarte sensibil la ochii mei, obisnuiesc sa tin contrastul si luminozitatea la minim.
  9. pozitionarea controalelor x + – sunt in stanga, in loc de dreapta. Au vrut ei sa fie diferiti, sa nu le lasa asa cum era lumea obisnuita…
  10. o gramada de programe/utilitare nu merg instalate. Deh, am mac, ce pretentii sa mai am😉
  11. programele de ftp cu care eram obisnuit nu mai merg. Am gasit numai prostii (gen filezilla). Dar inca sunt in cautari…. Ceva, gen winscp sau total commander stiti?
  12. click dreapta nu are default. a trebuit sa mi-l setez eu. Si acum starnesc hohote de ras de la mac freaks, cu obisnuinta mea de-mi folosi ambele maini cand scriu si utilizez mousul.
  13. default video ruleaza doar mov-uri. Nici gand – avi, mpg, etc. A trebuit sa downloadez un VLC, sa vad si eu un fisier normal.
  14. documentele care sunt deschise nu stiu unde sunt (recunosc ca mai am de invatat, dar totusi este enervant cand este vorba de multitasking… Ca iti piere eficienta
  15. vrei sa maximizezi o fereastra. Aici ai niste butoane care par a fi cu aceleasi functionalitati ca la windows, dar nu sunt. Apas pe plus si degeaba. Deasemenea, daca dau dubluclick pe bara de sus, nu se intampla nimic. Pe PC o folosesc ca sa maximizez fereastra. PC freakul cu care am vorbit imi zice: „Uite, tragi de coltu, foarte usor.” De tras puteam sa trag si la PC, eu vreau sa nu mai pierd vremea.
  16. am setat de 10 ori ca un tip de fisier sa mi-l deschida cu un anumit program. Degeaba. Nu tine minte.Dar daca acel anumit program nu este defaultul de la mac, nu merge. Chiar daca fac eu ceva gresit, (la PC merge intotdeauna), tot e o problema de usabilitate la mac
  17. daca vrei sa vezi niste poze dintr-un folder. Eram obisnuit la PC sa dau click pe una si pe urma sa navighez cu next previous intre ele. Aici nu. Aici trebuie sa incarci toate pozele in programul mac-ului si pe urma poti sa folosesti next si previous. Foarte usabil, ce sa spun🙂
  18. daca instalezi un program, macul ofera o instalare mult mai rapida in teorie. Dar si default. Poate nu m-am prins eu inca de unde sa instalez custom ceva. Si instalarea e altfel decat ne-am obsinuit noi, PC freaks🙂
  19. hai sa mai zic si de bune, nu doar carcoteli. Tastele sunt mult mai bine diferentiate decat la alte laptopuri. Ceea ce face mult mai usor tastarea.
  20. are o personalitate mai bine definita decat altele. e mai „dragalas”. E gen carte de vizita, in comparatie cu alte laptopuri. E wow.
  21. Bateria tine destul. Ei zic in specificatii 7 ore, eu din teste zic vreo 5-6. E ok.

Beneficiul a fost ca 3 saptamani, cat am fost plecat in state, nu am avut alt calculator decat acest mac. Astfel, am fost fortat sa il invat. Altfel, in primele zile, cand sevrajul era maxim, as fi renuntat instant la el. Avand in vedere ca toata viata mea am lucrat pe PC, cand incepi sa te joci cu un Mac, incepi sa injuri, si injuri, si injuri. Si toti cei care iti zic ca este foarte frumos, foarte user friendly, foarte tare, etc, iti vine sa spui ca habar nu au pe ce lume sunt. Adevarul e ca atunci cand esti un power user PC si visezi windowsurile, este oribil sa ai experienta de mac. Este ca si cum ajungi in anglia si trebuie sa conduci pe partea cealalta a drumului. Plus ca diferenta nu e doar de volan, ci si de butoane, stergatoare, usi, oglinzi, etc.

Poate ca la un moment dat o sa ma obisnuiesc cu el. Momentan, dupa 3 saptamani de utilizare intensiva, exclusiva mac, deabea astept sa ajung la PC-ul meu🙂

Salutari din aeroportul din Kiev.

Comentarii»

1. johlanh - Iunie 26, 2011

Salut,

acum 5-6 ani am hotarat sa trec definitiv pe mac si sunt intr-un fel deacord cu tine ca anumite obiceiuri de PC sunt greu de trecut. In special CTLR si ALT care sunt pozitionate invers si minimize, maximize si close. Dar peste toate astea mac-ul are farmecul lui.

Cel mai mare impediment e ca ai luat cea mai nefericita varianta de mac ever sau in nici un caz potrivita pentru o trecere eficienta de la pc la mac. Macbook air e facut pt fite, persoane care nu au pretentii de la nici un fel de calculator, mail, internet si pentru muzixa cu putina agitatie chiar si filme.

Mai mult decat atat, nu compara un mac cu un pc sau nu le compara ca si cum ai compara doua pc-uri care au configuratii un pic diferite, mac-ul inseamna hardware + software pe cand pc-ul e un hard la care daca nu stii de unde sa-l apuci nici nu poti sa-i dai drumul fara sa mai dai o caruta de bani si pe windows (si spune merci ca exista Windows 7 ca daca vorbim de Vista sau XP, Mac OS-ul trece pe langa ele ca TGV-ul pe langa acceleratu de Medgidia). Deci la pretul Dell-ului ala mai pune 100Eur, cel putin, pt. Windows. Compatibilitati si drivere nu se mai pun acum pentru ca la laptopuri lucrurile sau mai linistit dar la desktop inca sunt probleme.

In concluzie daca vrei fite, Air-ul e minunat, daca vrei sa bagi tare pe grafica sau editare video, nu exista nici un laptop sau desktop cu un ecran mai bun ca mac-urile iar la performante stau foarte bine pe domeniile asta de lucru iar daca vrei sa-ti bagi mainile in el, sa surubaresti sau sa programezi – pc-ul rulz, bate lejer un mac server sau libertatile si abilitatile mac-ului de a raspunde cerintelor unui programator fie el si amator.

Da o sansa unui mac serior – un macbook sau macbook pro – scapa de air-ul ala si daca dupa 4-6 saptamani mai gandeste-te daca mai vrei pc… asta daca nu programezi sau surubaresti ca atunci vinde-l unei tipe dornice de bijouri si accesorii🙂

Patience, is a virtue!

cferseta - Iunie 27, 2011

@johlan – mda, ai dreptate. Eu vroiam un laptop usor, de luat peste tot, la intalniri, si asta mi-a placut. Cred ca o sa ma obisnuiesc pana la urma…. Sper🙂

2. Alex Mihăileanu - Iunie 26, 2011

Daca nu te-mpaci cu el, da-l incoace😀 Eu chiar vreau sa-mi schimb Air-ul actual :))
Altfel, pentru show desktop, e mai simplu sa pui patru degete pe trackpad si sa faci swipe up. Pentru click dreapta, tap cu doua degete. Si ai din astea de te plictisesti. Intra pe site-ul Apple si le vezi pe acolo.
Stiu, e frustranta lipsa unui Preview decent pentru poze, dar ai optiune de vizualizare a pozelor in Finder. Dupa ce te obisnuiesti cu gestures, o sa fie mult mai simplu si mai fun. In browser, de exemplu, back & fwd e swipe cu trei degete la stinga sau la dreapta. Si tot asa.

cferseta - Iunie 27, 2011

Ii mai dau o sansa🙂 Stiu, am citit de toate flickflakurile cu degetele, dar toate mi se par mai complicate decat ceea ce stiu eu deja. Poate la un moment dat, cine stie, ma mai deprind cu ele… Pana atunci, incerc sa mi-l fac cat mai asemanator la chip si suflet cu PC-ul. Deja i-am pus click dreapta, show desktop, antivirus si firewall, etc…

johlanh - Iunie 27, 2011

Te rog nu-i pune Windows🙂

3. Codecuri video pentru Mac? Da, cu Perian » subiectiv.ro - Iunie 27, 2011

[…] distram, aseară, că un prieten şi-a luat un MacBook Air din Statele Unite. Şi, desigur, a întîmpinat obişnuitele probleme de trecere dintr-un mediu de […]

4. Andrei Gusan - August 8, 2011

Am injurat si eu la inceput OSX-ul, acum nu l-as mai da pe Windows pentru nimic in lume🙂

Ai probleme cu overheating-ul? Se incinge? Te intreb pentru ca am intalnit problema asta cam la toate generatiile de MacBook Pro si la iMac si sunt curios!

5. cferseta - August 9, 2011

mda, oi fi eu ciudat, pe masura pe lucrez mai mult pe el, gasesc din ce in ce mai multe motive pentru care nu imi place…

heatingul e ok, adica nu mai deranjant ca alte laptopuri

6. violetaneagoe - Noiembrie 7, 2013

Mersi mult pentru articol și indicații, de 2 luni căutam tasta Del!!))

cferseta - Noiembrie 17, 2013

Cu placere🙂


Lasă un răspuns

