jump to navigation

Ce inseamna sa fii antreprenor pe vreme de criza Noiembrie 29, 2009

Posted by cferseta in ferseta, internet.
Tags: , , ,
trackback

Intrucat in ultimul an de zile am primit intrebarea „Cum iti merge?” de nenumarate ori (culminand cu aseara, cand am fost la un party), am decis sa imi scriu experientele aici, poate ajuta pe cineva.

  • in primul rand, sa vorbesc despre tonul intrebarii, care este in 99% cazuri acelasi. O intrebare pusa foarte repede la inceputul discutiei, ca o validare a situatiei de criza, pe un ton timid, cu un look potential trist (semn ca majoritatea intrebatorilor ori nu stau pe roze, ori simt si ei la randul lor un curent rece in ceafa), urmata invariabil de o aprobare tacita si usor clatinata de cap, gen „Asa e, maica.”.
  • Overall, a fost un an greu, din mai multe puncte de vedere: a trebuit sa imi construiesc o baza de clienti, a trebuit sa ma fac cunoscut nu ca „sclav de aur” ci ca „solution provider”, sa stie oamenii ca ma pot suna atunci cand au nevoie de mine (pe principiul: „cati din cunoscutii tai stiu exact cu ce te ocupi?”). Cine zice ca nu l-a afectat criza, ori minte ori a avut noroc.
  • 95% din clientii mei au venit pe recomandari, cea ce a fost ok, pentru ca nu am mai pierdut timpul sa fac vanzare chioara. La un moment dat am incercat sa fac o campanie in acest sens, de atragere noi clienti, dar rata de conversie a fost penibila, si am avut noroc ca relatiile mi-au dat destul business cat sa nu simt nevoia stringenta de noi clienti
  • Am incercat sa reduc costurile la maxim, ca sa imi pot permite niste preturi foarte competitive. Am lucrat in multe cazuri pentru 3 lei, ca „sampling” doar ca sa demonstrez ca e foarte bine sa lucrezi cu Ferseta e-Consulting Cabinet si sa prind clientul. Lucru care a functionat, avand in vedere ca majoritatea clientilor revin + ma recomanda altora
  • Din punct de vedere strategic, am incercat  sa ma ocup de doua lucruri:
    • primar, dezvoltarea de proiecte personale de succes, care sa genereze bani de la multi clienti
    • secundar, lucrul pentru clienti (ori tip abonament, ori tip project based). Clientii fiind straini si romani
  • Cum au fost clienti. Cu majoritatea clientilor romani am intampinat probleme.
    • Durata mare de finalizare a … orice. De la prima discutie pana cand intrau primii bani de la ei dura luni de zile. Procesul de decizie destul de greoi. A trebuit sa fac follow-up foarte mult.
    • Probleme cu platile. Foarte multe din companiile romanesti sunt intr-o situatie foarte delicata din cauza crizei si duc lipsa de lichiditati. A trebuit sa alerg dupa bani si chiar si acum am de recuperat foarte multi bani
    • Am mers foarte multe „Extra miles”. Mi-am adus aminte care erau calitatile de client service pe care le apreciam foarte mult pe vremea cand lucram la Coke si le-am dus la paroxism. Drept pentru care toti clientii mei au fost foarte impresionati de asta. Intotdeauna am incercat sa ii dau pe spate, folosind sintagma „de doua ori mai bun la jumate de pret”. Aceste mile suplimentare au insemnat un program de munca de 14-24h/zi, dar care pot spune cu mana pe inima ca a meritat.
    • Clientii au vrut anul acesta un ROI mult mai bun pentru banii lor. De multe ori exagerat. Mi s-a intamplat sa trimit clienti la plimbare care vroiau sa isi cumpere mercedes cu bani de trabant. Nu de alta, eu las de multe ori de la mine, pentru ca vreau ca acel client sa fie fericit. Dar trebuie sa merite efortul.
  • Majoritatea angajatilor in continuare nu sunt seriosi. Surprinzator, am intalnit o atitudine foarte proasta din partea multor „angajabili”. Desi e criza, oamenii sunt dati afara pe capete, totul e nasol, cred ca ei nu trebuie sa faca eforturi suplimentare. In continuare trateaza lucrurile cu superficialitate. Lucru cu care eu am o mare problema, pentru ca pe cea ce pun marca „Ferseta” trebuie sa fie perfect si nu imi permit rasoale. Asa ca am testat multi parteneri executanti pana sa gasesc o echipa de care sa fiu multumit. Neseriozitatea este in floare in angajatii din romania si isi merita soarta sa moara de foame!
  • Diferenta este enorma intre clientii romani si clientii straini. Nu neaparat de banii incasati, ci de seriozitate. Prefer sa lucrez asadar cu strainii, in proportie de 100-1 fata de romani. Drept urmare, clienti din Romania nu mai iau decat daca imi suna telefonul si consider ca merita. Aceiasi parere vad ca au multi din bransa.
  • Consultanta „per se” in romania nu se (prea) plateste. Mai ales in vreme de criza. De aceea, pe langa consultanta clasica, eu ofer servicii complete de e-marketing. Pentru ca daca ii zici omului 100 eur + TVA/ora de consultanta, care este tariful meu, doar cei care „au cu ce” nu dau pe spate. Restul se asteapta sa primeasca consultanta gratuit sau atasata la un produs. Asa ca acum fac de la situri, campanii adwords pana la campanii pe mobile.
  • Consultanta versus training. Am observat ca oamenii sunt mult mai deschisi sa dea bani pe „training” decat pe „consultanta”. Intra pe bugete diferite si sefii lor sunt mai obisnuiti cu trainingul – mai putine sanse sa fie dati afara pentru decizii gresite🙂

Momentan cam atat. Desi e duminica dimineata, trebuie sa ma duc sa vorbesc cu un client in partea cealalata a Bucurestiului.  Lucru care imi place, pentru ca e posibil sa fie rost de alte proiecte. Am plecat. Wish me luck!🙂

Comentarii»

1. chertioga - Noiembrie 29, 2009

instructivă retrospectiva.
bafta, noro-san-e🙂.

2. cferseta - Noiembrie 30, 2009

mersi caline🙂 tot prin elvetia mai esti?


Lasă un răspuns

