jump to navigation

Iobagii moderni Octombrie 22, 2008

Posted by cferseta in diverse.
Tags: ,
trackback

Sclavagismul a fost o super inventie, care au pus la dispozitia omenirii forta de munca ieftina. Partea proasta e ca tu, ca proprietar de sclavi, trebuia sa iti permiti sa ii tii. Trebuia sa le asiguri casa, masa, unelte, (parca si alte mici cheltuieli de intretinere), etc.

In evul mediu, smecherii locali si-au dat seama ca e prea costisitor sa ai sclavi. Asa ca au introdus sistemul de servire clasic feudalismului – iobagia: zile munca. Iti era tolerata existenta pe feuda, daca tu si familia ta un anumit numar de zile pe an munceai la seful local. La sfarsitul anului, cand trageai linie, ca „exploatat” te puteai considera norocos daca nu ai murit de foame.

Intr-un fel, si noi suntem iobagi.

Exemplu: se da o vanzatoare cu un salariu de 5 milioane pe luna. Care vrea sa isi cumpere telefon mobil de 20 milioane. Cu alte cuvinte, o proasta. Respectiva persoana este iobag la mosia Nokia (si a vasalilor ei: firma importatoare si distribuitoare). Ea va munci 4 luni pentru baronul Nokia sa isi achite telefonul respectiv.

Orice achizitie pe care o facem poate fi privita din acest punct de vedere. Eu castig x eur/luna, daca vreau sa merg la un restaurant de fitze (si presupunand ca nu am bani), trebuie sa muncesc pe mosia carciumarului respectiv, cu eficienta mea actuala, x ore/zile/luni.

Dupa ce lucrez astfel la o gramada de feudali (RENEL, Vodafone, statul roman, RDS, Danone, mafia tiganeasca din piete, Zapp, Petrom, Audi, Unita, Ardaf, Volksbank, Coca-Cola, Tarom, etc, etc), mai imi ramane si mie cateva zile sa imi muncesc mica mea gradina (economiile).

Daca toti ne-am uita la pe ce dam banii din punctul asta de vedere, poate ar fi mai putin show-off in Romania si mai multa chibzuinta.

Comentarii»

1. Rares - Octombrie 24, 2008

Foarte interesant modul tau de gandire.Sincer sunt mai mult decat de accord cu el!
Dar asta e trend-ul si n-ai ce sa ii faci!
Chestia asta m-a lovit pe mine pe la inceputul anului, sa fac BVC-ul cum zice tata(bugetul de venituri si chletuieli) si l-am facut si mi-am dat seama ca…inca o cheltuiala in plus si eram pe 0. Asa ca am inceput…am reziliat abonamente la vodafone, zapp…am telefon de la firma doar, am platit cardurile Avantaj ca aveam doua(deh…mi-am luat lucruri scumpe), ambele cu o dobanda de 30% pe an!!!.Mai am doar o „chestie” de platit, si apoi pa si la revedere!Pai ce facem, ce muncesc le dau la altii?Si eu stau prost din datorie in datorie si din credit in credit?
Si…vad ca din ce in ce mai multa lume adopta modul asta de gandire…dar cu niste experti in marketing cum avem noi, e greu sa rezisti tentatiei!!!Adica…ok…Luna e frumos, dar Arte sau Saphire Arte e si mai frumos, nu?Do you feel me?
Cum ziceam, ne lipseste educatia financiara, nu stim ce sa facem cu banii cand ii avem, motiv pentru care trebuie sa ii cheltuim!!!
Vezi exemplu: castiga 2600 lei/luna, are 3 copii care stau acasa in loc sa munceasca la…cei 25 de anisori ai lor, si el cumpara frigider cu 2 usi, dozator de apa si gheatza si cu display LCD. Si stii care e culmea?Il tine gol ca n-are ce baga in el.
Cum zicea si tata…imi cumpara un CLK Cabrio dar…ce…vreau si bani de benzina, cauciucuri, revizii,rca,casco si cele?Sa ma descurc(asta pe vremea cand inca nu castigam bani, eram….licean). Un 206 cu plinul facut tot timpul nu se poate?
Dar asta e o alta discutie.
Spor!

2. cferseta - Octombrie 25, 2008

mersi. asta a fost un funny thought.🙂 o analogie interesanta care mi s-a parut vrednica sa fie impartasita cu altii🙂

PS. Tatal tau este un om destept.

3. Expresia zilei de ieri « CFerseta’s Blog - Noiembrie 30, 2008

[…] Omul s-a uitat direct la rata, nici nu a observat pretul. El asa avea formata mintea. Pentru o prostie de electronica, care isi pierde valoarea in secunda in care ai luat-o de pe raft, el vroia sa devina si mai iobag decat era. […]

4. Iobagii moderni, partea II « CFerseta’s Blog - Decembrie 18, 2008

[…] decembrie 18, 2008 Iobagii moderni, partea I […]


Lasă un răspuns

