jump to navigation

Cum scot romanii bani de pe Internet Aprilie 9, 2008

Posted by cferseta in internet.
Tags: , , , , , , , , , , ,
trackback

CUM SCOT ROMANII (legal) BANI DE PE INTERNET

Peste tot auzim ca Internetul este aceast copil minune al civilizatiei noastre. Ca lumea se schimba datorita si impreuna cu el, adolescentii isi schimba obiceiurile de consum media, cresc cumparaturile online.

Dar romanasii nostrii, cum reusesc ei sa scoata bani? Legal vorbind:)

1. Publicitate online. Anul trecut, piata a valorat aprox 6 milioane eur (10 milioane la ratecard). Adica cat o vila in pipera. Foare putin. Orice firma de constructii mai rasarita are un profit brut mai mare.

Din acesti bani, grosul vin de la multinationale, prin agentii si trecand prin engrosisti pana intr-un final la situri. Aceasta zona este destul de exclusivista, pentru un posesor de site cu trafic bun fiind imposibil sa primeasca publicitate direct de la sursa. Majoritatea acestor bani se consuma pe bannere CPM, folosite in principal pentru branding, dar cu rata de click slaba.

Restul banilor de publicitate vin de la advertiserii care au de cheltuit bugete mici, de cateva sute de eur. Ei au de vanzare produse/servicii cu valoare media si mare: turism, credite, asigurari, imobiliare, servicii, etc. Targetarea se face contextual, plata la click, avand o eficienta ridicata. Asa ca toti posesorii de site care vor sa isi monetizeze traficul recurg la coduri google adsense si neogen textad. Aici se pot obtine in jur de 1 USD/mia de afisari, depinzand foarte mult tipul de site si optimizarea lui pentru cresterea numarului de clickuri. Un site cu 1 milion de afisari pe luna poate sa incaseze asadar 600 de eur, care sa ii permita un oarecare focus pe imbunatatirea lui ulterioara. Barierele de intrare pe aceasta piata sunt foarte mici, asa ca siturile cu coduri CPC fac parte din long-tail-ul publicitatii online.

2. Din programe de afiliari. Foarte multi romani au debutat pe internet facand optimizari la situri straine pentru motoare de cautare. Vazand ca este o activitate foarte lucrativa, au inceput sa isi creeze astfel de situri si pentru ei. Medicamente, viagra, pornografie, tutun, turism, finante, auto, taxe, pariuri online, cursuri. Cei care s-au tinut de treaba au ajuns sa castige sume impresionante, de zeci de mii de dolari pe luna, plecand de la zero.

Momentan in Romania nu exista programe de afilieri, acestea fiind legate de numarul de tranzactii cu cardul online. Si cum la noi, plata cu cardul online este aproape inexistenta, in comparatie cu celelalte tari, mai este mult timp pana sa se dezvolte aceste sisteme si la noi.

3. Din servicii prestate firmelor. Ex: anunturi de angajare (bestjobs.ro), anunturi de vanzare (easy.ro). In Romania, cei mai buni platitori in domeniul online sunt firmele. Pentru ca ele au obisnuinta sa faca plati (fata de un utilizator persoana fizica pentru care prima plata online reprezinta o bariera psihologica).

4. Din bani perceputi userilor. Din pacate, aceste venituri in Romania sunt foarte reduse. In strainatate, situri precum dada.net (Italia) au peste 60% din cash-flow-ul lor generat de useri prin servicii cu suprataxa. La noi, romanii nu vor sa plateasca. Si nici nu sunt obisnuiti. Cred ca totul li se cuvine gratuit si toti gandesc ca pot obtine aceiasi plusvaloare daca folosesc servicii gratuite.Desi trendul este crescator, baza de pornire fiind aproape zero o sa mai dureze pana cand aceasta componenta va deveni importanta.

5. Din vanzare online clasica. In ultimii au aparut foarte multe magazine online pentru electronice, electrocasnice, cartele de comunicare, flori, bilete la concerte, etc. Se vand produsele foarte standardizate, oamenii stiind ce primesc si neavand surprize negative. De exemplu, hainele nu se comanda deloc online, pentru ca oamenii sunt obisnuiti sa isi implice mai multe simturi in achitizia lor. In schimb, un anumit tip de telefon este acelasi produs, fie ca este cumparat live sau online.

Totusi multe din aceste magazine online actioneaza ca un catalog virtual, cu comanda pe internet si plata ramburs. Deci nu e vanzare online in puterea cuvantului.

Din punct de vedere al numarului de magazine, acesta este crescator, dar marjele de profit sunt in cele mai multe cazuri mici, mai ales la electronice. De aceea, limita de profitabilitate este atinsa doar de la un anumit prag critic incolo, prag destul de dificil de atins.

6. Webdesign. Aceasta este cea mai veche modalitate de a scoate bani din Internet in romania. Daca 4 ani in urma un site mic de prezentare putea fi facut chiar cu 2-300 eur, acum cu greu se mai gasesc oameni care sa lucreze pe mai putin de 1000 de eur. In continuare multe agentii folosesc webdesignul ca prima colaborare cu o firma, continuand ulterior cu aplicati si activitati online din cele mai diverse. In general, agentiile evita activitatea de webdesign din considerente de scalabilitate si profitabilitate. Estimarea initiala de buget si de timp se modifica invariabil si genereaza lipsa de eficienta tocmai prin subiectivitatea ridicata a aprecierii calitatii produsului finit.

Internetul ofera azi in Romania niste oportunitati de afaceri fantastice. Tine doar de tinerii antreprenori sa le vada si sa le exploateze. In strainatate exista modele de business de urmat, catre care tindem si noi. Comportamentul utilizatorilor se schimba si el. In Olanda, 98% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 6 -14 ani stau pe Internet cel putin 1 ora. Platile online se generalizeaza. Toata lumea prefera din ce in ce mai mult convenienta data de tehnologiile digitale. Asa ca cei care intra acum pe aceasta piata vor avea mult de castigat in viitor🙂

Comentarii»

1. Mircea Scarlatescu - Aprilie 10, 2008

Cred ca 3 si 4 trebuie sa reprezinte viitorul la noi. Si probabil ca in cativa ani asa si va fi…

2. cferseta - Aprilie 10, 2008

eu as pune si 2-ul.😉

3. Maria Negriloiu - Mai 24, 2008

Retelele de afiliere online gen Afilieri.com sunt un inceput pentru posesorii de website-uri care vor sa scoata bani de pe urma site-urilor.
Este un mare avantaj deoarece exista un potential imens din aceste retele.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: